Protože životopisných dramat není nikdy dost, máme tu další, čerstvě oceněné jedním Oscarem pro Eddieho Redmayna v hlavní roli. Ačkoliv má být o Stephenu Hawkingovi, mapuje především komplikovaný osud jeho ženy Jane. Je až vyděračsky emotivní, ale s kvalitním hereckým obsazením.
Teorie všeho je víc než cokoliv jiného příběhem Jane Hawkingové (Felicity Jones). Autorka předlohy prožila svůj život službou nemocnému manželovi a britský film zachycuje její těžce zkoušenou postavu. V tom vnímám hlavní rozpor. Pokud by se od začátku jednalo o životopis Jane, a ne o avizovanou „teorii“ Stephena Hawkinga, mohl vzniknout ucelený a silný snímek. Takhle divák obdrží nesourodě umíchaný koktejl. Film má být o slavném vědci, ale mnohem intenzivněji se věnuje jeho ženě.
Jsou to především dojímavé situace, které ze života Hawkingových scénář vybírá. O významu tvorby a velkém přínosu pro vědu se v podstatě jen mluví. Což by nevadilo, ne každého nutně zajímá fyzika. Jenže když už úspěch na plátně vidíme, tak v podobě emotivní situace – potlesku nebo údivu z geniality. Tohle vše způsobuje, že Teorie všeho působí jako vypočítavý kalkul. V porovnání s dalším letošním životopisem, ve kterém Alan Turing luští nacistické kódy Enigmy, se zdá být přístup autorů k Hawkingovu dílu až banální.
O výkonu Eddieho Radmaynea se psalo všude možně. Posbíral vše co šlo, včetně ocenění nejvyššího. Radmayne (stejně jako Daniel Day-Lewis před časem v Lincolnovi) dokonale napodobuje a transformuje své tělo k nerozeznání od skutečného předobrazu. Osobně si ale myslím, že jsme letos zažili uhrančivější výkony. Takový Jake Gyllenhaal nemá za Slídila ani nominaci.
Aby toho nebylo málo, budu dále srovnávat. Před jedenácti lety vznikl televizní film Hawking, s Benedictem Cumberbatchem v hlavní roli. Ten se soustředí na dílo, nemoc i ženu britského fyzika. Jeho originalita spočívá v tom, že příběh nepodává suše chronologicky. Hawkingův život se prolíná s vyprávěním dvou vědců, kteří později potvrdili část jeho teorie.
-
50%
-
65%
-
75%
-
55%
-
55%
Teorie všeho
Nový film režiséra Jamese Marshe vyniká jen ve vztahu Jane ke Stephenovi. Tam je velice silný a upřímně míněný. O podstatě díla slavného vědce se moc nedozvíme. Příběh oběti, kterou nemocnému géniovi jeho žena přinesla, ale dojme skoro každého. Takže komu slzy nevadí, na Teorii všeho by měl určitě zajít.