Film o životě žijící legendy české fotografie mohl dopadnout všelijak. Uchopit natolik kontroverzní postavu je těžká věc. A jistě by si na ní vylámal zuby leckdo. Irena Pavlásková může být spokojena. Do kin vysílá film, který bude zcela jistě v novém roce tím lepším, co se z české produkce v našich kinech objeví.
Třicetivteřinový prolog na začátku filmu v němž spolu klábosí Roden se Saudkem, plní zřejmě úlohu tlumící. Saudek v něm proklamuje, že je potřeba si především vymýšlet. Jakoby v tom byla pojistka proti případným soudním sporům se Sárou Saudkovou. Až film tato mistrova bývalá asistentka uvidí, radost z něj mít určitě nebude. Ve filmu se jmenuje Libuše, ale jinak dáma po boku Jana prožívá víceméně známý osud.
Známý vztah, který končí uklizením fotografových peněz, domů i negativů do bezpečí ukazuje nakolik dokáže být důvěřivost i lehkovážnost slepá, zde násobená mistrovou poměrně mírnou povahou.
Pavlásková nás se Saudkem seznamuje pozvolna, v ohraničených epizodkách. Dramatický příběh se začíná odvíjet až v druhé půli. Karel Roden zde hraje extrovertního umělce, který rád mluví, miluje ženy, svou práci a je jednoduše okouzlující. Roden, jakoby Saudkovi z oka vypadl. Ale přesto si herec našel vlastní cestu, jak Saudka zahrát.[Tweet „Nejlepší na Fotografovi je bezpochyby Roden.“] Absolutně bez karikatur, na diváka jeho výkon působí velmi lehce, ačkoliv nepochybuji o těžké a značné přípravě na složitou roli. V krátké době je to druhý případ, kdy se českému herci podařilo vynikajícím způsobem zahrát notoricky známou postavu (Marek Daniel v Českém století a jeho Václav Havel).
Ve filmu je krom Saudkových bonmotů, vtipů a trefných poznámek i spousta nahoty a jeho fotografií. Je zde inscenován vznik několika z nich, nechybí nezbytný erotický náboj. Irena Pavlásková si ale s kameramanem Davidem Ployharem pohlídali míru. Nic tu nepůsobí vulgárně, prvoplánově ani lacině. A není to jen síla povedené stylizace, výrazně tomu pomáhá právě Karel Roden. Jeho Jan je přes chybějící stud pln lásky a obdivu k něžnému pohlaví. A jako takovému mu musí odpustit leckdo leccos.
A i když je scénář místy lehce nevyvážený, pořád se jedná jednoznačně o nejlepší náhled na Jana Saudka, který kdy byl natočen. Osobně mám pocit, že překonává i dosud uvedené dokumenty, které měly také ambici nahlédnout do fotografovy duše. Podařilo se to až Pavláskové. Zřejmě proto, že jí Saudek (dle vlastních slov na tiskovce) šel opravdu rád vstříc.
-
80%
-
90%
-
70%
-
80%
Fotograf
Životopisný film, bez nudy a s mírnou nadsázkou. Fenomenální výkon Karla Rodena dělá z Fotografa těžko zapomenutelný zážitek. Rozhodně doporučujeme.
User Review
( votes)foto/video: Bioscop © 2015