HBO slaví v listopadu dvacet let svého působení v Česku. Nejlepším televizním způsobem oslavy je samozřejmě nový, zajímavý projekt. A tak se také stalo. První dojmy z nového vztahového seriálu Až po uši jsme vám prozradili už před časem a dnes je tu recenze celého seriálu.
Režii svěřila producentka Tereza Polachová (Hořící keř, Terapie) Janu Hřebejkovi. Scénář nového seriálu o intimních vztazích pětatřicátníků napsaly Iva Klestilová (Terapie) s Terezou Dusovou (Soukromé pasti, Nevinné lži). Jako kostra jim sloužil izraelský formát When Shall We Kiss.
Až po uši nabízí romantiky chtivým divákům vztahový propletenec osmi zásadních postav. Ústřední hrdinkou je kreativní ředitelka reklamní agentury Šárka (Anna Geislerová), kterou náhodně srazí na kole charismatický výtvarník Jakub (Jiří Havelka).
Jakubovu bývalou vypočítavou partnerku Markétu hraje Lenka Krobotová. Šárčinu matku Carmen, bývalou herečku trpící ztrátou popularity ztvárnila Jana Švandová. Dalším důležitým párem je majitel autosalonu Milan (Hynek Čermák), který svou ženu Zuzanu (Jitka Čvančarová) permanentně podvádí. Do cesty jí nečekaně přijde masérka Linda (Jana Kolesárová), se kterou Zuzana naváže lesbický vztah. Pak je tu ještě neméně důležitá Zuzanina kamarádka Ema (Anna Polívková), která hledá na internetových seznamkách muže, jimž nebude vadit, že je ošklivá. V dalších rolích se představí Radek Holub, Jaromír Hanzlík či režisér Ivan Vojnár, který si zahrál Šárčina ztraceného otce.
HBO všechny své české projekty svěřuje renomovaným tvůrcům – zkrátka neponechává nic náhodě. Technicky je Až po uši na světové televizní úrovni. Kamera je více filmová než televizní, což je obecným trendem posledních let. Výraznou hudbu napsala Vladivojna La Chia. S Matějem Ruppertem navíc nazpívala výraznou průvodní píseň Holka.
https://www.youtube.com/watch?v=MXEXLPE2hyE
Nedá se říci který z herců a hereček je v tomto projektu nejlepší. Všichni mají dostatek prostoru na profilaci svých postav. Za ústřední dvojici můžeme považovat Šárku s Jakubem. Jejich cesty se scházejí a rozcházejí, ale chemie mezi oběma herci funguje dokonale, takže pokaždé když se tahle komplikovaná dvojice objeví na obrazovce – má to prostě grády. Geislerová (Šárka) hraje nehysterickou mladou ženu, která své prohry řeší sympatickou sebeironií a Havelka (Jakub) je natolik civilní a charismatický, že by s ním zašel na pivo snad úplně každý. Totéž se ale nedá říci o Markétě Lenky Krobotové. Je to bezpochyby jedna z nejpodlejších a nejodpornějších postav, jaké český seriál vůbec kdy nabídl. Ale ve své ubohosti je často velmi zábavná. To je sympatické, protože rozhodně není černobílá, díky Krobotové není tato postava plochá.
Manželství Milana se Zuzanou je obrazem mnoha podobných soužití kolem nás. Čermák i Čvančarová navíc celému rodinnému marasmu propůjčují jakousi satirickou a komediální rovinu. Ale i u nich se dá najít několik velmi silných dramatických scén. Třeba ve společné šatně, kde se Milan Zuzaně přiznává, že miluje jinou. Ona si navíc své nevydařené manželství kompenzuje lesbickým vztahem s Lindou (Jana Kolesárová). Lesbické scény jsou tu docela odvážné, v českém seriálu jste takovou otevřenost určitě ještě neviděli. Vyloženě komediální rovinou (i když smutnou) rámují celý seriál postavy Emy (Anna Polívková) a jejího odmítaného obdivovatele Karla (Radek Holub). Oba jsou tu bez přehánění kouzelní a fungují jako skvělá protiváha dramatu a romantických propletenců.
Médii se delší dobu s Hřebejkovou novinkou nese šuškanda o českém Sexu ve městě. Není ale na místě. Podobnost je velmi vzdálená a oba seriály jsou si nejpodobnější v půlhodinové stopáži. Každou řadou Sexu ve městě se sice táhne nějaká lehká dějová linka, ale spíše tu jde o ženské tlachání u cheesecaku a Cosmopolitanu. Až po uši je ale promyšlené vztahové drama s komediálními prvky, které (ano) je sexy – ale spíš svou sympatickou troufalostí. Pravda, i tady najdeme krásné lidi žijící v krásných bytech, kteří se občas potkávají v kavárnách, ale tím výčet podobností asi končí. Velmi výrazným prvkem seriálu je také výprava a celkový vizuální styl. Kamera je opravu velmi filmová a některé záběry podvečerní Prahy jsou jako vystřižené z incomingové reklamy na Českou republiku.
Ale zpátky k ději: Až po uši není vyplněn žádnou zbytečnou vatou. Dějové linky vždy někam směřují, osudy postav se spojují a vzdalují, aby se v závěrečných dílech zase protly. Třináct dílů se zdá na seriál docela málo, ale tady to neplatí. Možná díky striktnímu ohraničení a dobré dramaturgii zde není děj sebemenším způsobem rozmělněn.
-
90%
-
80%
-
85%
-
80%
-
80%
Pár slov nakonec
Až po uši je především skvěle napsaný, zrežírovaný a obsazený český seriál. Svou kvalitou, uvolněností a hravostí zcela ční nad soudobou českou seriálovou produkcí romantického ražení. Kamera je na televizní dílo až neobvykle filmově rozmáchlá.
foto/video: HBO Europe © 2014
https://www.youtube.com/watch?v=28IbEvO2b9M