Rovnice Vejdělek vydělá bude zřejmě platit i u jeho novinky, která s hravostí vypráví příběh dospívajícího chlapce a dívky na pozadí neutěšených sedmdesátých a osmdesátých let. Vrcholí v době sametové revoluce. Pokládám si ale oprávněnou otázku, proč naši komerčně nejúspěšnější režiséři stále sahají po látkách prolínajících osobní zážitky z doby komunismu?
Poněkud vyčpělý koncept zachraňuje především dvojice rodičů v podání Táni Pauhofové a Hynka Čermáka. Především Čermákův extrémně cholerický tatínek je skvěle napsaná postavička. Na této dvojici měl stát celý scénář Něžných vln a film by dopadl podstatně lépe.
Ústřední dvojice, která je okem diváka sledována od útlého dětství do dospělosti mění své herecké představitele.
Zatímco dětský herec (Jan Maršál) je spolu se svou mladičkou kolegyní bezprostřední a kouzelný, jeho dospívající představitel Robert Cejnar je o řád horší.
Díky jeho nepřesvědčivému výkonu ztrácí některé scény poetiku a kouzlo se nechtěně vytrácí. Bohužel se ukazuje, že scénář postavený na této ústřední dvojici byl trefou vedle.
Dospělí ale excelují. Především dvojice dvou jedovatých kumpánů v podání Václava Kopty a Jana Budaře (jeho pošťák je opravdu extrémně slizký, ale Budař si to užívá).
Tradičně dobrý je Jan Hartl, kterému role perzekuovaného lékaře moc sluší, konče sebejistým svůdníkem Vojtěchem Dykem.
Nutno se pozastavit nad tím, „kde udělali soudruzi pověstnou chybu?“ Nepříliš povedený scénář podržela jistá Vejdělkova režie a sázka na povedený casting dospělých hrdinů.
Film u mne rovněž stoupl díky opravdu velmi vtipnému až monty-pythonovskému sametovému finále, které stojí za to vidět.
-AC-, totalfilm.cz
Foto/video: © Falcon, 2013