Pokud se někde poslední dobou objeví Simona Stašová nebo Eliška Balzerová, vzbudí to zaslouženou pozornost. Ať už se jedná o plátna kin, televizní obrazovku nebo reálný život. V kombinaci s Petrem Nárožným a Ondřejem Vetchým, v režii úspěšného Milana Cieslara prostě nemohlo vzniknout nic špatného.
JAK NATOČIT VEŘEJNOPRÁVNÍ TÉMA
Na tiskové konferenci, po skončení novinářské projekce prohlásil zástupce České televize, že se v případě snímku Láska je láska jedná o čistě „veřejnoprávní“ téma. A skutečně. Slovo „veřejnoprávní“ nezní moc lákavě. Ale ! Kde se vám v jednom filmu potká coming out a pokus matky předělat v této souvislosti své dítě, nevidomá dívka, která hledá lásku, Rom, jenž musí přesvědčit okolí, že ho nesmí házet do jednoho pytle s ostatními, nemocná důchodkyně, která má roztroušenou sklerózu a stárnoucí důchodce, jež ještě neztratil chuť na lásku? A navíc – je to komedie. Což zní neuvěřitelně, ale je tomu skutečně tak.
Scénář napsal debutant v oboru Martin Horský a i když bych mu mohl vytknout přílišnou naivitu postavy Marušky (Aneta Krejčíková) či hluchá místa v podobě lyrických záběrů milenců, (což bych měl spíš vyčítat režisérovi), je to debut velmi úspěšný. Láska je láska je rozhodně komedií, dramatem a poučením pro celou rodinu. Několik vzájemně provázaných osudů vás zve na výlet napříč generacemi. Jedná se skutečně o mozaiku příběhů, jež spojuje především láska. Ale láska, která má mnoho podob, které jsou kladeny mnohé překážky a nevyhýbá se mladým ani starším.
SPLETITÁ PALETA OSUDŮ
Osmnáctiletá Maruška (Aneta Krejčíková), která žije po smrti maminky jen se svým dědečkem Vlastimilem (Petr Nárožný), touží konečně potkat svého prince. Chce prožít romantickou lásku, jakou zatím zná jen z filmů. Svého vysněného prince skutečně potká. S Markem (Maciej Cymorek), který se jí ostýchavě dvoří, prožije krásné prázdniny a hlavně první milostné dobrodružství. Jenže jak už to bývá – s velkou láskou je často spojeno i zklamání a proč by se mělo vyhnout zrovna Marušce a Markovi?
Maruščin dědeček Vlastimil zjišťuje, že pravá láska nikdy neodkvete. Po dlouhých čtyřiceti letech se setká se svou první platonickou láskou ze střední školy. Oba se snaží užít si každou společnou chvilku, která jim ještě zbývá. Jsou jako dva mladí zamilovaní blázni. Je to láska s vůní marihuany. Vtipná a svérázná důchodkyně Libuška (Eliška Balzerová) totiž na stará kolena propadla této léčivé bylině. A Vlastimilova znovu rozkvetlá láska s Libuškou je důkazem toho, že věk, stáří ani nemoc nejsou tomuto ušlechtilému citu žádnou překážkou…
Honza (Petr Vančura), dvacetiletý Maruščin soused a její nejlepší kamarád, je přistižen svou matkou Zdenou (Simona Stašová), jak se líbá v autě s mužem. Úspěšná manažerka Zdena se nehodlá smířit se synovou sexuální orientací a rozhodne se ho předělat na „normálního kluka“. To však přináší jen spoustu komických situací. A hlavně, zkuste předělat něco, co předělat nejde… Aspoň, že Honzův táta Karel (Ondřej Vetchý) má pro syna pochopení. Karel, bývalý ligový fotbalista, dnes už jen správce stadionu, žije vedle své dominantní manželky život ušlápnutého muže, který se jednou za čas, když je pod vlivem alkoholu, odhodlá k neúspěšné domácí vzpouře.
VELKÉ ROLE PRO VŠECHNY
Simona Stašová začíná mít patent na maminky. Většinou velmi laskavé, moudré a prostě takové jaké by chtěl mít doma každý. „Její“ nejnovější maminka Zdena ale tohle vše popírá. Velmi svého syna Honzu miluje, ale prostě nehodlá akceptovat jeho homosexualitu. A to za žádných okolností. Její snaha předělat vlastního syna ztrácí v určitých momentech komickou linku a mění se na drama. Snad jen žena, která prožila podobný šok se svým dítětem pochopí její pohnutky. Simona Stašová na tiskovce prohlásila, že tahle role pro ni byla skutečným protiúkolem, protože její soukromý život doslova protkávají zástupy homosexuálních přátel. O to obdivuhodnější je, že se do role pustila a zvládla ji. S bravurou sobě vlastní.
Dokonalým protipólem je její manžel Karel, který je ušlápnutým fotbalovým fandou a pro svůj klid manželce příliš neoponuje. Přesto dokáže svého syna podpořit. Ondřej Vetchý i na malém prostoru pozitivně trčí z plátna. Možná by měl dle scénáře vzbuzovat lítost, ale spíš mu celou dobu fandíte v jeho nenápadném partizánském boji proti vlastní ženě.
Skvělá Aneta Krejčíková zvládá svou roli nevidomé dívky výborně a s úsporným Maciejem Cymorkem se jako milenecká dvojice skvěle doplňují.
Jestli Eliška Balzerová v Ženách v pokušení potvrdila svůj komediální talent, tak ve spolupráci s Petrem Nárožným jej umocnila a vynesla do nebeských výšin. Jako dealerka vlastních výpěstků marihuany je dokonalá a tak jako jste jí věřili roli stárnoucí sexbomby, věříte jí i tohle. Stejně tak i momenty, kdy její postavě zrovna dvakrát do smíchu není…
STŘIHAČ NEMĚL NŮŽKY, TAK ZAPOMNĚL STŘÍHAT
Shodli jsme se s kolegou na tom, že herci jsou perfektní. Příběh a zápletky jednotlivých oddělených příběhů hrdinů jsou také v pořádku. Ale přeci jen nám něco nesedělo. Kdykoliv se na plátně „mluvilo“ a řešilo něco zásadního – bavil jsme se královsky. Bohužel jsem zaznamenal i chvíle, kdy jsem se docela nudil. Netvrdím, že tam lyrické scény se záběry vody a třpytu slunce a láskyplných objetí nepatří, ale tolik?
Zpěv Macieje Cymorka také nebyl špatný, ale stačil by pouze jednou a na chviličku. To je vlastně jediná zásadní výtka. Tvůrci měli strávit více času ve střižně. Láska je láska by byla téměř dokonalým filmem, kdyby byla o 20 minut kratší.
POVEDLO SE
Každopádně je pro mne osobně tenhle film příjemným překvapením. Cieslarův film nejsou v postprodukci přebarvené „designové“ obrázky jako Ženy v pokušení či Román pro muže. Režisér šel především po obsahu sdělení a je to na jeho filmu vidět.
S úskalími digitální technologie se tu technicky skvěle popasoval kameraman Marek Jícha. Obraz není předokonale ostrý, sytě barevný a jak na tiskovce kvitovala Eliška Balzerová – je vlídný i ke starším herečkám:-).
Hudba Ondřeje Brouska je přesná a velmi příjemná. Zdá se, že se nám tu rodí nový český Hans Zimmer, protože narozdíl od jiných českých skladatelů dokáže udělat muziku pokaždé jinak a je schopen nevykrádat sám sebe. A hlavně je použitelný v různých žánrech, ať už se jedná o televizní seriály (Redakce, Horákovi), pohádku (Micimutr) či nejnověji právě Láska je láska, kde mohl uplatnit komediální i dramatickou linku.
Letošní česká filmová žeň začala opravdu slibně. Vyražte do kina. Hlavně proto že herci jsou skvělí, a příběh dobře napsaný i zrežírovaný. Popisovaná hluchá místa v něm nejsou zásadní. A tak si zaslouží poměrně slušné hodnocení.
Alex, totalfilm.cz
Připravujeme:
- PODCAST Láska je láska, záznam s rozhovory s herci a tvůrci
- Rozhovor se Simonou Stašovou a Eliškou Balzerovou
Foto: (c) Blue Sky film distribution 2012, Video: (c) Blue Sky film distribution / Totalfilm.cz 2012
Popis dějových linek dle materiálů Blue Sky film od Ivy Vondrové.
Pokud najedete myší na fotografii, uvidíte její popisek.