V souvislosti s uvedením filmu Láska je láska několikrát zdůraznila Andrea Machalíková z Blue Sky film, že se film v kinech objeví ve 2K i 4K rozlišení.
Co je |HD| diváci většinou vědí, ale 4K je možná třeba ještě vysvětlit. Takže pusťme se do toho. Dnes se všechny filmy vyrábí v digitální doméně a většina novinek je v digitálním masteru k dispozici. Naopak distributoři už téměř nevyrábí 35 mm analogové kopie.
V digitálních kinech hollywoodského standardu DCI se zatím využívá dvojího typu rozlišení projektorů. 2K, tedy 2048×1080 pixelů, a 4K, což tvoří čtyřnásobek plochy 2K, 4096×2160 pixelů.
Mezi provozovateli kin se rozhořela velká diskuze, zdali si opatřovat 2K nebo 4K projektor. Dříve byla volba jasná, neboť projekční technologie splňující standard DCI s čipem DLP nabízela pouze 2K rozlišení a SXRD zase jenom 4K. Nyní začínají výrobci DLP projektorů dodávat i přístroje se 4K rozlišením. Můžeme se ostatně pochlubit, že úplně první projektor se 4K DLP čipy na území evropského kontinentu byl v polovině května nainstalován ve velkém sále Městské knihovny v Praze.
Mezi základní argumenty výrobců projekčních technologií jsou rozměry projekčního plátna, respektive jeho šířka. Avšak velmi často se zapomíná na podstatně důležitější parametr a sice pod jakým úhlem vidí plátno podstatná část diváků v hledišti. Tedy pod jakým úhlem z řady první a poslední.
Na závěr chci podotkout, že nesmíme zapomenout, že naprostá většina filmů v digitální distribuci na DCP (Digital Cinema Package) nosičích je pouze ve 2K rozlišení. Jak před měsícem informoval provozovatele kin ředitel kinodistribuce Bontonfilmu, Aleš Danielis, velká hollywoodská studia zatím neplánují masivní přechod na 4K distribuci, takže většinu filmů budou i kina se 4K projektory promítat přes upscaler ze 2K DCP digitální kopie. Ve 4K lze zatím vidět pouze pár filmů jako lahůdek pro filmové fajnšmekry.
Pokud by se po tomto článku zdálo někomu rozlišení digitálních kin 2K jako nedostatečné, tak si na závěr musíme uvědomit skutečnost, že dosud jsme chodili do kin na sériově vyráběné 35 mm kopie, jejichž rozlišovací schopnost kolísala zhruba někde kolem 1,3 K, tedy jako HD Ready plochý televizor. Zastánci filmového materiálu nám budou tvrdit, že 35 mm má teoretické rozlišení někde kolem 3K, ale to se jedná o speciálně vyráběné premiérové kopie, které se v našich kinech objevily snad jen v několika málo exemplářích u příležitosti pár světových premiér. Navíc po zhruba deseti průchodech projektorem se tyto kopie amortizují a jejich kvalita rozlišení začíná razantně klesat.
„Kinaři mají o film Láska je láska obrovský zájem a hlavně díky digitální technologii jsme jim mohli vyhovět a v tuto chvíli posíláme do kin asi 90 kopií.“ uvedla Andrea Machalíková z Blue Sky film distribution.
Je jasné že výroba digitálních kopií je pro distributory technicky a finančně méně náročná a tak je výhoda pro diváky evidentní. Novinky se rychleji dostanou do celé republiky a nebudou trpět opotřebením. Každým promítnutím se totiž 35mm kopie ničily. A tak jste se v „Horní dolní“ setkali se spoustou škrábanců a praskotů… Tomuhle digitální kopie zabrání.
Chystáme se ještě v příštím týdnu navštívit 4K novinářskou projekci Láska je láska. Po absolvování vám sdělíme naše dojmy v aktualizaci tohoto článku. Sami jsme zvědavi na srovnání.
(s použitím materiálu O. Becka)